CV/Utställningar/Exhibitions
Bo Torgé
Konstnär
Bo Torgé
Född 1949 i Stockholm
Bor sedan 1971 på Åland
Målar i akryl
Utbildning:
autodidakt
Målningarna
är mestadels abstrakta och hänför sig till abstrakt expressionism.
Figurativt måleri förekommer också.
Utmaningarna ligger i olika
gränser, rörelser, färger och former
Nyfikenhet och
lekfullheten i målningarna är viktigt i mitt skapande.
Efter
avslutad målningsperiod 1983, upptogs målningsarbetet igen 2015,
Utställningar
Separat
utställning, Ålands Konstmuseum 1973
Separat Utställning,
Restaurang INDIGO, 2015
Jurybedömd grupputställning
,Önningebymuseet, 2015
Grupputställning, Galleri Skarpans
(tillsammans med Ingmar Eklund), 2015
Jurybedömd
medlemsutställning, Ålands Konstförening, Galleri Norra Dörren,
2015
Separat utställning, Mariehamns Stadsbibliotek, november
2016
Separat utställning, Galleri Skarpans 2017
Separat
utställning i Jomala Bibliotek, 2018
Jurybedömd
sommarutställning, Önningebymuseet, 2018
Separat utställning, Mariehamns Stadsbibliotek, 2019
Separat utställning, Finströms bibliotek 2019
Separat utställning, Galleri Skarpans 2019
Separat utställning: MUSIK I KONST-DIGITAL UTSTÄLLNING 2020. NORDENS INSTITUT
Separat utställning, Jomala Bibliotek, 2022
En central idé för mig är formen, som skall vara en väg till upplevelse för betraktaren som själv skall kunna fylla i med sin fantasi. Jag vill gärna benämna mina målningar som "objekt", då man förknippar målningarna med idén om en form, som kommit till som slutresultat av en inre upplevelse eller en idé. I mina objekt använder jag olika antal former. De representeras i olika långa serier och i ett visst system för varje objekt. Enhetligheten och symmetrin av målningarna tillåter ett växande och ges möjlighet till stor variation. Här finns inga gränser. Geometrin är viktig i mina målningar, men aldrig som ett självändamål, den vill berätta något för oss. Man kan ana tidlösa principer i kompositionerna som utvecklats från de tidiga, mer kontemplativa, återhållna formstudierna till livsbejakande uppvisningar i färg och rytm, där fantasin hos betraktaren sätter begränsningar.
Bo Torgé
Artist
Born
1949 in Stockholm
Has lived in Åland since 1971 and works as a
artist
Paint in acrylic
Education: autodidact
The paintings
are mostly abstract and relate to abstract expressionism. Figurative
painting also occurs.
The challenges lie in different boundaries,
movements, colors and shapes
Curiosity and playfulness in the
paintings are important in my creation.
After finishing the
painting period in 1983, the painting work was resumed in 2015,
Exhibitions
Separate
exhibition, Åland Art Museum 1973
Separate Exhibition, Restaurant
INDIGO, 2015
Jury judged group exhibition, Önningeby Museum,
2015
Group exhibition, Gallery Skarpans (together with Ingmar
Eklund), 2015
Jury-judged member exhibition, Åland Art
Association, Gallery Norra Dörren, 2015
Separate exhibition,
Mariehamn City Library, November 2016
Separate exhibition, Gallery
Skarpans 2017
Separate exhibition in Jomala Library,
2018
Jury-judged summer exhibition, Önningeby Museum, 2018
Separate exhibition, Mariehamn City Library, 2019
Separate exhibition, Finströms Bibliotek, 2019
Separate exhibition, Gallery Skarpans 2019
Separate exhibition: MUSIC IN ART-DIGITAL EXHIBITION 2020. NORDEN INSTITUTE Separate exhibition, Jomala Library, 2022
A central idea for me is the form, which should be a way of experience for the viewer who should be able to fill in with their imagination. I would like to name my paintings as "objects" when you associate the paintings with the idea of a form, which has come to be the end result of an inner experience or idea. In my objects I use different numbers of shapes. They are represented in different long series and in a specific system for each object. The uniformity and symmetry of the paintings allow a growing and the possibility of great variation. There are no limits here. The geometry is important in my paintings, but never as a self-purpose, it wants to tell us something. One can sense timeless principles in the compositions developed from the early, more contemplative, restrained form studies to life-affecting displays of color and rhythm, where the imagination of the viewer places limitations.